Hoe maak je een CV
Waar begin je met het maken van een goede CV? Vaak is dit een struikelblok voor velen tijdens het solliciteren, daarom geven wij je graag een paar belangrijke tips. Lees onze belangrijkste tips!
Tip 1. Persoonlijk profiel
Hierin vertel je in het kort over jezelf; je sterke kanten en wat de werkgever van je kan verwachten. In de vacature wordt vaak aangegeven wat er van je wordt verwacht, kies hier maximaal 3 punten uit en verwerk ze in je eigen woorden. Gebruik geen clichés zoals: ‘teamplayer, spin in het web, flexibel’, maar laat goed zien wie jij bent als persoon. Herkennen vrienden en collega’s jou in je persoonlijk profiel? Zo ja, dan heb je het goed gedaan. Houd rekening met het bedrijf waar je jouw cv naar toe gaat sturen.
Tip 2. Persoonlijke gegevens
Persoonlijke gegevens lijken zo standaard en onbelangrijk, maar juist het tegenover gestelde is waar. Zorg ervoor dat je contactgegevens zó duidelijk zijn dat de werkgever meteen contact met je kan opnemen. Gegevens die nodig zijn: je naam, adres, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer en rijbewijs. Heb je een LinkedIn profiel? Vermeld deze er ook in.
Tip 3. Opleidingen & cursussen
Geef aan welke opleidingen & cursussen je hebt gevolgd en ook of je deze met succes hebt afgerond. Je begint met de laatst gevolde opleiding en zo werk je verder naar de eerste opleiding.
Tip 4. Werkervaring
Noem de bedrijven waar je hebt gewerkt of stage hebt gelopen en begin dan met je laatste werkervaring. Geef een korte omschrijving van de werkzaamheden en verantwoordelijkheden in deze functies.
Tip 5. Competenties & vaardigheden
Omschrijf jouw competenties en vaardigheden. Hierbij kun je denken aan de computerprogramma’s waar je mee hebt gewerkt of wellicht spreek je meerdere talen. Benoem ook je sterke eigenschappen, zoals zelfstandig, betrouwbaar of gemotiveerd.
Tip 6. Hobby’s & nevenactiviteiten
Het is zeker niet verplicht om dit op je Cv te benoemen, wel is het voor je eventuele toekomstige werkgever leuk om een completer beeld van je te krijgen. Mocht je bijvoorbeeld ook als vrijwilliger werken of in het bestuur van een vereniging zitten, dan kun je dat hier ook aangeven.
Tip 7. De layout
Je kunt je CV overzichtelijk indelen door met blokken te werken en een duidelijke kop boven ieder blok te plaatsen. Plaats een foto bovenaan, zo geef je jouw Cv gelijk een gezicht. Vergeet niet dat je met je CV gelijk indruk wil maken bij je nieuwe werkgever, er komen vaak veel sollicitaties binnen en een werkgever heeft vaak maar kort de tijd om al die Cv’s door te spitten, dan wil je graag opvallen.
Veel succes met het maken van je CV! Wil je graag direct jouw CV rondsturen, wij hebben vele uitdagende functies!